Youtube képernyője egy laptop böngészőjéből

A tartalomgyártók előbb-utóbb eljutnak arra a pontra, amikor felmerül, hogy akár pénzt is keresnének a YouTube csatornájukkal. Ennek oka, hogy nem kevés időt és pénzt szánnak egy-egy videó elkészítése. Mutatjuk, hogyan és mennyi pénzt lehet keresni egy YouTube csatornával.

Magyarországon is egyre többen néznek videókat a YouTube felületén. Bár a tévézést még jó ideig nem fogja felváltani ez a platform, ahogy a streaming szolgáltatók sem helyettesítik a kereskedelmi tévéket. Ennek ellenére egyre többen vannak, akik meg tudnak élni a YouTube nyújtotta lehetőségek miatt.

Neked is van már csatornád, vagy azon gondolkodsz, hogy indítasz egyet? Akkor felmerülhet a kérdés, mégis mennyi pénzt lehet ezzel keresni? Ne szégyelld magad, hogy egyből a piszkos anyagiak jutnak eszedbe, hiszen aki foglalkozott tartalomgyártással, pontosan tudja, mennyibe kerül egy jobb kamera, mikrofon, állvány, lámpa és minden kis apró eszköz.

Most összegyűjtöttük, hogyan lehet tervezni a csatornád bevételével és milyen összegekre számíthatsz kezdőként és profiként.

Mire elég a YouTube megtekintések után járó pénz?

A YouTube a videók megtekintése után meglehetősen alacsony összeget fizet. A shorts videók megtekintése egy kis szerencsével 100 ezer megtekintés fölé mehet, de a bevétel így is csak 1-5 ezer forint között mozog – ráadásul ez után még adózni is kell.

Minden más tartalom bevétele csak tőled függ. Számít, milyen hosszú a videó, mennyi ideig nézik a nézők, mi a videó tartalma. Egy rövidebb videó, aminek az átlag megtekintési ideje is kevés, megeshet, hogy csak 0,1 forintot hoz nézőnként. Egy hosszabb, például fél órás videó, aminek jó a tartalma és hosszú időre leköti a nézőket, simán hozhat 2 forintot is nézőnként.

Tehát egy 100 ezres hosszú videó, hosszú megtekintési időkkel akár 200 ezer forint bevételt is hozhat, ami már nem rossz. Viszont az ide vezető út elég hosszadalmas, ráadásul számolni kell azzal, hogy nem mindenki nézi végig a videókat. Na meg az adók… (ebbe viszont nem megyünk, mert egyénenként változhat az adózás formája és mértéke).

Egy vlogger Canon típusú kamerája
Fotó: Daniel Leżuch/Unsplash

Így kereshetsz biztos bevételt a YouTube csatornával

Ahogy a kereskedelmi TV-k, úgy a tartalomgyártók is legkönnyebben a hirdetők segítségével tudnak nagyobb bevételt szerezni. Itt nem a megtekintések utáni bevételre, hanem egy-egy tárgy vagy szolgáltatás reklámozására kell gondolni.

A tartalomgyártó, avagy influenszer általi reklámmal a cégek könnyebben tehetnek szert márkaismertségre, végső soron pedig eladásra.

Valószínű a legtöbben hallottak már az affilate marketingről, amikor például VPN szolgáltatás „árulnak” YouTuberek. Egy megadott linken ha valaki előfizet, jutalékot kapnak érte. Ez viszont annyiban kockázatos lehet, hogy a nézők nem biztos, hogy fogékonyak a felkínált szolgáltatásra.

Egy fokkal nagyobb stabilitást adhat, ha a tartalomgyártó leszerződik egy ügynökséggel, aki hirdetésszervezéssel foglalkozik. Az ügynökség feladata, hogy a hirdetőket összeköti azzal a YouTube videóssal, aki a témához illő tartalmakat készít. Ebben segít a Zöld Média Ügynökség.

Már kevés feliratkozó szám mellett is lehetnek hirdetőid, akik nem feltétlen pénzt adnak. Megesik, hogy a letesztelt terméket adják ajándékba, vagy elvisznek ingyenes sajtó utakra. 10 ezer feliratkozótól viszont nyugodtan lehet alkudozni és csak rajtunk múlik, milyen összegeket sikerül kitárgyalni. 100 ezer feliratkozó felett egy hirdetését ma már nem szégyen 2-400 ezer forintot elkérni, ha van releváns nézettség is.

Ha te is kipróbálnád magad, milyen egy ügynökséggel együttműködni, akkor itt tudsz jelentkezni partnernek vagy – ahogy napjainkban mondani szokás, influenszernek. Ne ijedj meg akkor sem, ha kevés feliratkozód van, ha jelentkezel hozzánk, igyekszünk utadon segíteni.

    Tags: